Este nevoie de mai mult joc, pentru o învățare temeinică
de Andreea Mititelu. Ilustrații de Bogdan Moga.
Un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației arată că cei mai mulți dintre profesori descriu elevii generațiilor actuale ca fiind inteligenți, curioși, pragmatici și cu personalități puternice. Când vine vorba despre aptitudinile lor, dascălii remarcă în mod deosebit interes în zona tehnică, mai ales în domeniul IT, precum și pasiune pentru TIC și pentru învățarea limbilor străine.
Camelia Lutsch, profesor de informatică și TIC cu peste 20 de ani de experiență, ne confirmă aceste rezultate și ne povestește că dispozitivele mobile au ajuns ca niște extensii naturale ale elevilor săi. Predă informatică și TIC în două școli diferite, iar școala de acasă i-a dat ocazia că descopere cum poate folosi pasiunea pentru gadgeturi și tehnologie în beneficiul unei mai bune învățări.
„Elevii care au dispozitive proprii sunt nedezlipiți de ele, iar provocarea noastră ca dascăli, mai ales în aceste vremuri pe care le trăim, este să le arătăm că acestea sunt mai mult decât un mijloc de divertisment și relaxare. Din fericire, ei simt acest lucru intuitiv și sunt foarte deschiși la a descoperi noi și noi moduri de a se bucura de tot ce are tehnologia să le ofere.”
Pârghii ale învățării
Cu toate că elevii prezintă un interes natural față de materiile pe care le predă, Camelia nu s-a oprit niciodată din a se dezvolta profesional și a găsi noi metode de a le capta interesul și a transforma orele în experiențe interactive, adaptate pasiunilor și vârstei lor. Așa a cunoscut și echipa TechSoup, iar aceste cursuri au venit pentru ea exact la momentul potrivit, pregătind-o pentru trecerea la școala de acasă.
„Atunci când se simte bine, elevul asimilează mai mult, asta a fost principala lecție pe care 2020 a avut-o pentru mine ca profesor. Ne dorim de la elevii noștri să fie creativi, implicați, dedicați, dar la fel trebuie să fim și noi, fără reciprocitate acest lucru este imposibil. De aceea, acum integrăm în clasele noatre tot felul de jocuri și activități și ne bucurăm că trăim vremuri în care tehnologia face acest lucru posibil.”
Prețuiește mult jocul ca instrument de învățare și și-ar dori ca toate manualele și materialele de lucru să cuprindă și componenta aceasta.
„Jocul este o activitate pe care elevul o face instinctiv, iar a valorifica asta este un act de empatie și generozitate din partea părinților și profesorilor săi. Încercăm să trecem programa prin filtrul jocului, să îi provocăm, să le stimulăm creativitatea, spiritul de echipă, dar și cel de competitivitate, dar mai presus de toate spiritul ludic. Iar rezultatele nu întârzie să apară.”
Interacțiunea umană, atunci când ne desparte un ecran
Prin prisma obiectului de studiu, adaptarea la școala online a fost una firească și chiar cu unele surprize plăcute.
„Am sesizat, de exemplu, la unii copii care în clasa fizică erau foarte ușor distrași în timpul orelor de diferiți stimuli, de alți colegi, că acum sunt mult mai atenți și implicați, cu rezultate mai bune decât înainte.”
Sunt totuși și aspecte care necesită un plus de organizare, implicare și răbdare, din partea tuturor. Oferirea și primirea feedback-ului în timp real ne ajută să vedem limitele tehnologiei, cu atât mai mult atunci când vorbim despre o materie la care e important ca profesorul să urmărească lucrul individual al fiecăruia și să țină pasul cu ritmuri diferite de rezolvare.
„Sunt momente în care nu îmi dau seama din prima dacă ceea ce spun are efectul pe care mi-l propun, feedback-ul acesta instant, care la clasă vine din atmosfera generală, din limbaj nonverbal, și care ne ajută pe noi profesorii să ne ajustăm ora din mers, acum este mult mai greu de obținut și trebuie să fim cu toții mai comunicativi verbal decât înainte, un exercițiu bun, pe de altă parte.”
Educația este o muncă de echipă
Experiența Cameliei ne amintește că învățarea nu se încheie niciodată, în special atunci când vine din pasiune, plăcere și joc. Indiferent dacă suntem adulți sau copii, a găsi un mod de a ne dezvolta personal și profesional care să îmbine utilul cu plăcutul reprezintă cheia pentru orice fel de progres.
Dar mai presus de atât, povestea ei ne aduce în vedere faptul că, într-o lume în care tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important, pe care cu toții îl îmbrățișăm în activitățile de zi cu zi, interacțiunile interumane trebuie să primeze, iar asta se poate întâmpla doar când avem curiozitatea necesară de a-i descoperi pe cei din jur și a-i sprijini așa cum ei au nevoie.
Camelia Lutsch predă informatică și TIC la Școala Gimnazială Horea, Cloșca și Crișan din Turda. În Predau Viitor, a absolvit cu succes cursurile noastre online Intensiv de Educație Digitală și Scratch, realizate cu sprijinul Romanian-American Foundation și Societe Generale Global Solution Center.