51% dintre profesori români au auzit deja despre inteligență artificială din mai multe surse, dar doar 20% pot defini concepte din zona AI. Doar 10% dintre profesorii români au încredere că pot crea propriile activități educaționale cu AI pentru elevii lor, rezultă din datele Asociația Techsoup în urma chestionării celor peste 2000 de profesori înscriși la cursul „Primii pași în Inteligența Artificială (AI) pentru profesori curioși”. Cursul este oferit de Asociația Techsoup și este primul din România dedicat pentru toți profesorii, indiferent de materia pe care o predau sau dacă încă se pregătesc pentru a ajunge la catedră.
Context: Potrivit cercetătorilor de la Universitatea Stanford, inteligența artificială are un potențial uriaș de a transforma sistemul educațional, iar efectele pot fi atât pozitive, cât și negative. De exemplu, poate analiza performanța elevilor în timp real sau oferi feedback profesorilor pentru a-și îmbunătăți metodele de predare în funcție de nevoile individuale ale fiecărui copil. În același timp, poate accentua inegalitățile sociale, de vreme ce nu toți elevii au acces la tehnologie de înaltă calitate.
În martie 2023, ChatGPT, unul dintre cele mai populare instrumente AI, număra peste 100 de milioane de utilizatori unici, iar 30% dintre studenții americani declarau că l-au folosit pentru eseuri sau alte proiecte școlare. Totodată, Comisia Europeană a lansat încă din octombrie 2022 o serie de orientări pentru a ajuta cadrele didactice să clarifice concepțiile greșite despre inteligența artificială și să promoveze utilizarea etică a acesteia.
Dincolo de scenariile bune sau catastrofale ale utilizării AI în procesul de predare și învățare e clar că fenomenul nu poate fi ignorat, iar înțelegerea lui este vitală. Din acest motiv, Asociația Techsoup a creat primul curs online gratuit, asincron, despre inteligență artificială, la care pot participa toți profesorii.
Profesorii care urmează cursul despre inteligență artificială sunt ajutați să:
- înțeleagă și explice concepte de bază în inteligență artificială (AI): învățare automată (machine learning), învățare profundă (deep learning), rețele neurale și procesare a limbajului natural (natural language processing);
- identifice și înțeleagă cuvintele cheie ale momentului din domeniul inteligenței artificiale ca: Large Language Models, Generative AI, General Artificial Intelligence, etc.;
- testeze și să compare cele mai cunoscute aplicații chat Large Language Models, precum este ChatGPT sau Bard al Google;
- exploreze și reflecteze la probleme de etică și responsabilitate legate de utilizarea AI;
- exploreze resurse pedagogice internaționale care îi pot ajuta să ducă la clasă AI în mod responsabil și cu sens pedagogic, cum ar fi programul Experience AI creat de Raspberry Pi Foundation.
De la lansare și până în prezent, la curs s-au înscris 2003 de profesori din toată România, iar 341 deja au absolvit. Dintre aceștia:
- 93% pot defini și compara concepte din zona AI, iar 72% declară că acum au multă sau foarte multă încredere să propună activități cu AI elevilor acestora;
- 95% dintre profesori și-au propus să creeze cel puțin o activitate de lucru cu AI pentru elevii lor în următorul an școlar;
- 88% dintre profesori au apreciat cursul ca fiind foarte util și important pentru dezvoltarea lor profesională.
„Deși sunt profesor de limba și literatura română, acest curs mi-a trezit interesul, mă ajută să înțeleg elevii și să discut deschis despre oportunitatea AI chiar și în rezolvarea temelor, dar creativitatea profesorului nu are limite, de aceea chiar voi folosi unele instrumente în vederea stimulării lecturii prin joc și programare, cum ar fi synthesia.io pentru transmiterea sub forma unei știri TV a unui episod dintr-un roman din programa școlară. Recomand acest curs indiferent de materia predată. Rețelele noastre neuronale vor genera soluții în educație”, a declarat Geanina Radu, profesoară de limba și literatura română de la Liceul Tehnologic Paul Dimo din Galați.
„Cursul s-a dovedit a fi captivant, bine structurat. Toți profesorii ar trebui să-l urmeze. Auzim zilnic despre inteligența artificială. Folosim fără a ști care sunt riscurile sau nu cunoaștem beneficiile ei dacă e folosită cu responsabilitate de către oameni”, a declarat Mariana Vizitiu, profesoară de TIC, 40 de ani de experiență, Școala Gimnazială Ion Petrovici, Tecuci.
„Acest curs m-a îmbogăţit cu multe idei şi informaţii, pe care cu siguranţă le voi duce elevilor mei la clasă. Consider, că este de datoria noastră, ca profesori să fim în pas cu dezvoltarea tehnologiilor şi cu ultimele noutăţi apărute. […] Tematica despre IA este cu siguranţă o temă fierbinte, de actualitate şi de viitor, iar prin parcurgerea cursului mi-am lămurit mai multe neclarităţi pe care le aveam în legătură cu această temă, am aflat despre unelte deosebit de utile, pe care le pot folosi în crearea lecţiilor şi care îmi pot eficientiza şi uşura munca şi nu în ultimul rând m-am inspirat din teme de discuţie de dus la clasă”, ne-a spus și Mihaela Moraru, profesoară de informatică, 25 ani de experiență, Liceul Teoretic Andrei Bârseanu, Târnăveni, Mureș
Cursul a fost creat cu sprijinul următorilor parteneri de conținut:
Din România: Romanian Science Festival, care a contribuit cu explicațiile științifice despre AI, evoluția și istoria AI; Centrul de Cercetare în Etică Aplicată a Universității din București, care a contribuit cu informații despre etică și responsabilitate în tehnologie
Din Europa: Raspberry PI Foundation (fundația internațională de STEAM în educație din Irlanda), care a creat Experience AI, o colecție de activități la clasă pe care profesorii le pot face cu elevii ca să se familiarizeze cu AI; CodeWeek, care prin comunitatea profesorilor creatori de evenimente în cadrul Europe CodeWeek (mișcare susținută de Comisia Europeană), creează resurse, idei și bune practici despre utilizarea AI în educație.
Crearea cursului a fost susținută de Romanian-American Foundation și Societe Generale Global Solution Centre.
Despre Predau Viitor - Platforma de Cursuri
Cursul „Primii pașii în Inteligența Artificială (AI) pentru profesori curioși” este gratuit și asincron, putând fi parcurs în ritm propriu, la fel ca toate celelalte cursuri disponibile pe Predau Viitor - Platforma de Cursuri.
Predau Viitor - Platforma de Cursuri este primul ecosistem de învățare gratuită pentru profesori din România, și profesori vorbitori de limbă română din Republica Moldova și diaspora, lansat de Asociația Techsoup în octombrie 2022, cu scopul de a susține dezvoltarea profesională gratuită și de calitate a tuturor profesorilor din România, cu un focus special pe profesorii de informatică și TIC.
Peste 8.250 de profesori folosesc deja Predau Viitor - Platforma de Cursuri, dintre care 1.263 de profesori care predau informatică și TIC la toate nivelele.
Profesorii care utilizează deja Predau Viitor - Platforma de Cursuri:
- 30% sunt din mediul rural, iar 21,5% dintre profesori predau exclusiv elevilor din mediul rural;
- 42% dintre ei predau la nivelul primar, 41% la gimnaziu, iar 28% predau la liceu.
Despre Asociația Techsoup
Asociația Techsoup sprijină organizații nonprofit, profesori, învățători, viitori învățători și tineri să își atingă potențialul prin resurse și oportunități create de și cu tehnologie. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană.
Mai multe despre misiunea organizației și programele Asociației Techsoup pentru organizații non-profit și pentru profesori pe www.asociatiatechsoup.ro