Întoarce-te la site

3.800 de profesori mai pregătiți pedagogic pentru noul an școlar cu Festivalul Digital Predau Viitor 2024

7 septembrie 2024

Învață despre pedagogie și cetățenie digitală, educație STEAM și competențe AI la început de an școlar.

Motivația și energia profesională a cadrelor didactice la început de an școlar pot influența motivația și energia de învățare a elevilor pe tot parcursul anului.

Festivalul Digital Predau Viitor, cea mai mare conferință profesională de pedagogie, cetățenie digitală și educație STEAM și AI din România, organizată de AsociațiaTechsoup, a debutat în săptămâna dinainte de începerea anului școlar 2024-2025.

Conceptul nou al Festivalului, cu o structură sincron-asincron, a fost introdus pentru a sprijini învățarea profesională accelerată și a accentua necesitatea colaborării în clasă și cancelarie.

3.800 de profesori care predau la peste 422.000 de elevi în 2.170 de școli din România și Republica Moldova se pregătesc de noul an școlar în Festivalul de anul acesta.

25% dintre școlile reprezentate sunt din mediul rural. Participă profesori din toate județele României, iar județele cele mai reprezentate sunt Brașov, București, Prahova, Iași, Galați și Suceava.
Peste 1700 de învățători și 400 de profesori de informatică și TIC sunt anul acesta parte din Festival.

 

Un concept nou de Festival

Pornind de la 3 zile cu sesiuni live transmise între 3-5 septembrie, Festivalul continuă asincron până pe 14 septembrie pe Platforma de Cursuri Predau Viitor, cu 23 de sesiuni înregistrate cu parteneri de conținut organizații nonprofit educaționale și experți pedagogi din mediul academic. Totul a fost completat de întâlniri de comunitate la care participanții s-au putut conecta cu echipa de organizare, dar și unii cu alții.

Toate sesiunile au fost concepute pentru a fi scurte, concise și ușor de parcurs, bogate în resurse gratuite implementabile imediat la clasă.
Subiectele abordate în sesiuni merg de la managementul eficient al clasei și strategii practice de feedback la orice nivel, până la abordarea educației copilului cu CES sau interculturalității roma. Alături de subiecte clasice de pedagogie se află subiecte de cetățenie digitală, precum educație media sau service learning, dar și subiecte extrem de inovative de educație STEAM, precum programare creativă cu Scratch sau dezvoltare de produse la orele de informatică.

 

Temele Festivalului în cele 3 zile

Ca în fiecare an, Festivalul a debutat cu ziua de pedagogie, cel mai important atu al unui profesor bine pregătit.
În sesiunile live din 3 septembrie, profesorii au putut explora idei și metode care să-i ajute să se pregătească în echipă în cancelarie pentru noul an școlar.

Vasile Brașovanu, învățător și formator pentru pedagogi, a împărtășit idei de planificare în echipă pentru o mai bună coordonare a activităților pe același nivel școlar. Gabriel-Narcis Vrînceanu, șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, a prezentat detaliat noul profil al absolventului, aprobat la final de 2023, care completează competențele cu atribute ale elevului din sfera de atitudini și valori.

În sesiunile înregistrate de pedagogie, profesorii participanți se întâlnesc cu experți pedagogi de la Universitatea din București, Teleskop, British Council, FDP-Protagoniști în Educație, Roma Education Fund și Asociația Ascendis. Pot exersa feedbackul ca strategie pedagogică, diferite practici de management al clasei și o nouă metodă care dezvoltă gândirea științifică - metoda "KATA în clasă". Profesorii pot explora și resurse și concepte din educația copilului cu CES de pe platforma eduacces.ro, incluziune și interculturalitate Roma și predarea cu atenție la traume.

În ziua 2, dedicată cetățeniei digitale, profesorii s-au întâlnit live cu antropologul Radu Umbreș și au putut explora idei despre cultura neîncrederii, pornind de la studiul etnografic cu o durată de 2 ani al autorului: "Neîncrederea: Cum funcționează România profundă".

S-au întâlnit, de asemenea, cu Ahmet Murat Kilic și Călin Rus într-o discuție despre conceptele de cetățenie digitală ale Consiliului Europei, care se regăsesc și în cursurile create de Asociația Techsoup în Incubatorul Civic Digital. Cătălina Ulrich, coordonatorul național al ICCS 2022, prima participare a României la cel mai mare studiu de educație civică și cetățenească din lume, a detaliat rezultatele studiului. Accentul a fost pus pe strategiile care pot ajuta orice profesor să își infuzeze orele cu competențe pentru cultură democratică, încă de la vârste preșcolare.
În sesiunile înregistrate, profesorii descoperă munca și resursele unor organizații și proiecte relevante pentru cetățenie digitală, cum sunt Expert Forum, Fundația Noi Orizonturi, Centrul pentru Jurnalism Independent, Institutul Intercultural Timișoara și Școala de Valori. Au putut afla detalii despre metoda de filosofie pentru copii, unde sprijinim pilotarea unor lecții model create de Constantin Lomaca pentru clasele primare.

Ziua de educație STEAM și AI, pe 05 septembrie, a adunat cele mai multe sesiuni și resurse de dus imediat la clasă.
În sesiunile live, profesorii au descoperit de la Dr. Cristina Voinea, bursier postdoctoral la Facultatea de Filosofie, Universitatea din Oxford, noile și vechile dileme etice din tehnologie. Au reflectat la cum îi putem ajuta pe elevi să găsească dreapta măsură și să își definească și construiască o viață bună și morală.
Sesiunea live cea mai așteptată a fost lansarea în România a lecțiilor și resurselor Experience AI, create de Raspberry Pi Foundation și Google DeepMind și traduse și sprijinite în România de Asociația Techsoup.
Veronica Cucuiat, cercetător și pedagog la Raspberry Pi Foundation, Viorica Pătrăucean & Răzvan Pașcanu, cercetători la Google DeepMind, Simona Botner, Customer Engineer Google Cloud la Google România, și Andrei M. Crăciun, consilier la Ministerul Educației, au prezentat cadrul mai larg a ce se întâmplă în inteligență artificială, mult dincolo de AI generativ. Au subliniat cât de important este ca elevii și profesorii să înțeleagă cum funcționează aceste tehnologii și cum își pot ajuta elevii să propună și construiască soluții pentru probleme sociale globale.

În sesiunile înregistrate, participanții descoperă de la profesori români și americani idei testate de programare creativă cu Scratch și dezvoltare de produse prin metodă Accelerator, creată de Asociația Techsoup. De asemenea, află idei de programare unplugged, fără computer, de la Asociația Krontechies, sau cum se pot implica în festivalurile de științe de la Romanian Science Festival.
Sesiunile înregistrate au prezentat și numeroase programe și inițiative suport pentru educație STEAM, care nu este posibilă fără o bază solidă de citit-scris-socotit. Programele includ: Asociația Toți Copii Citesc despre literație, Teach for România despre numerație la primar, Aspire Teachers despre programul DataMathLab de matematică la gimnaziu.
În plus, resursele create de Viitor Plus - pentru Săptămâna Verde, NABU - pentru citit, eematico - pentru joacă sau De-a arhitectura - pentru educație pentru mediu construit, sunt gratuite și indispensabile pentru activități complementare pe tot parcursul anului școlar.

Cel mai mare efort colaborativ de până acum

22 de parteneri de conținut au contribuit anul acesta în Festivalul Digital Predau Viitor: Ascendis, Aspire Teachers, British Council, Centrul pentru Jurnalism Independent, De-a Arhitectura, eematico, Expert Forum, FDP - Protagoniști în Educație, Fundația Noi Orizonturi, Google DeepMind, Google România, Institutul Intercultural Timișoara, Krontechies, Nabu Global, Raspberry Pi Foundation, Roma Education Fund, Romanian Science Festival, Teach for Romania, Teleskop, Toți Copiii Citesc, Viitor Plus, Școala de Valori, alături de numeroși profesori voluntari români și străini de la școli publice și private, pedagogi și cercetători la universități din România sau străinătate.

44 de vorbitori profesori, pedagogi, experți și cercetători, din România sau alte țări, au contribuit pro-bono anul acesta la Festival, dintre care 29 femei profesoare, profesioniste din organizații nonprofit, cercetătoare în educație, inteligență artificială sau filosofie.

 

Adela Beca, Educational Program Director la Asociația Techsoup, a declarat:

"Într-o ediție în care am vorbit mult despre colaborare și satul de care este nevoie ca să susținem educația, am avut privilegiul să strângem alături cel mai mare număr de parteneri de conținut alături de Festival, majoritatea organizații non-profit din educație. Suntem recunoscători tuturor pentru expertiza și resursele pe care le-au adus în Festival și ne bucurăm să fi putut construi o platformă care să ajute ca toate aceste inițiative să ajungă în școlile care au nevoie de ele."

Susținătorii Festivalului Digital PredauViitor în 2024 sunt: Romanian-American Foundation, SAP România, PPC, PPC Renewables, Rețele Electrice Banat, Rețele Electrice Dobrogea și Rețele
Electrice Muntenia.

 

Despre edițiile anterioare ale Festivalului Digital Predau Viitor

Festivalul Digital Predau Viitor a debutat în 2022, creat și organizat de Asociația Techsoup, cu ambiția de a crea un eveniment profesional de referință pentru profesori despre noile și vechile pedagogii din intersecția domeniilor STEAM, AI și cetățenie digitală.

Festivalul este un eveniment gratuit pentru profesori și servește în special comunitățile de profesori din orașe medii și mici și mediul rural care nu au acces facil la evenimente profesionale.
Peste 7.000 de profesori din România și Republica Moldova au participat la primele două ediții.

Asociația Techsoup sprijină organizații nonprofit, profesori, învățători, viitori învățători și tineri să își atingă potențialul prin resurse și oportunități create de și cu tehnologie. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană.

Mai multe despre misiunea organizației și programele Asociației Techsoup pentru organizații nonprofit și pentru profesori pe www.asociatiatechsoup.ro