Către: Ministerul Educației și Cercetării
În atenția: D-nei Monica Cristina Anisie - Ministrul Educației și Cercetării
Referitor: Sprijin pentru educația digitală în contextul planificării strategice și în perioada de criză
Stimată Doamnă Ministru,
România, asemenea celorlalte țări, se confruntă astăzi cu o criză acută sub toate aspectele, generată de apariția COVID-19. Starea de urgență decretată din cauza amenințărilor pandemiei asupra cetățenilor a impus măsuri fără precedent de restricționare a interacțiunii interpersonale și de suspendare a cursurilor din învățământul preuniversitar și nu numai.
În ciuda contextului marcat de nesiguranță și impredictibilitate, tehnologia modernă și deschiderea pe care o oferă astăzi Internetul devin pârghii din ce în ce mai importante ale cunoașterii, cu atât mai mult în condiții de criză și de perturbare a activităților sociale pe fondul amenințării reprezentate de CORONAVIRUS.
Din aceste rațiuni și pentru că avem încredere în posibilitățile neîngrădite pe care ni le oferă tehnologia, am decis să ne alăturăm eforturilor colective de a identifica soluții viabile pentru combaterea efectelor crizei.
În acest sens, Coaliția pentru Educație Digitală – CED, care aduce împreună experți cu pregătire, experiențe complementare și cu o cunoaștere plurivalentă a domeniului digital, pledează pentru accesibilizarea educației cu suportul TIC și pentru dezvoltarea abilităților IT&C în rândul grupurilor eterogene de utilizatori ai tehnologiei.
CED reunește membri cu expertiză și experiență vastă în domeniul digital, organizații cu activități de impact la nivel naţional/internațional și proiecte relevante dedicate elevilor, cadrelor didactice și bibliotecarilor, care cunosc îndeaproape nevoile și problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ românesc. Coaliția își propune să sprijine dezvoltarea educației digitale de calitate în România și adaptarea ofertei educaționale, astfel încât, aceasta să pregătească copiii și tinerii pentru transformarea societății și a pieței muncii în acord cu tendințele dezvoltării tehnologice. Datorită componenței sale, CED deține cunoștințe ample legate de oportunitățile pe care educația digitală le oferă, dar și de importanța folosirii responsabile, planificate și inclusive a soluțiilor pe care educația digitală le propune.
Pornind de la contextul actual, CED salută deschiderea autorităților publice către mediul digital, considerând că utilizarea tehnologiei în mod eficient vine în sprijinul cadrelor didactice și elevilor pentru a
depăși această situație de dificultate și pentru a beneficia, pe deplin, de toate oportunitățile aduse de învățarea online.
Dorim să venim în sprijinul sistemului de învățământ românesc și, pe această cale, ne manifestăm disponibilitatea de a fi consultați și de a ne alătura demersului experților care dezvoltă scenariile de reacție la realitatea cu care se confruntă învățământul astăzi.
Putem astfel împărtăși cadrelor didactice bunele practici, deja testate, în domeniul digital, avem posibilitatea de a oferi resurse educaționale și instrumente digitale atât profesorilor, bibliotecarilor cât și elevilor și de a contribui cu experiența noastră acumulată până în prezent la depășirea situației curente.
Împreună, cu sprijinul tehnologiei, putem transforma timpul petrecut acasă în timp de calitate, în care să se realizeze o educație bazată pe resurse valoroase, ancorată în tendințele tehnologice, de care să poată beneficia în egală măsură atât elevii din mediul urban cât și cei din mediul rural.
Astfel, vă supunem atenției următoarele aspecte, pe care le-am identificat a fi necesar de urmărit în toate scenariile planificate, fiind de o importanță majoră în atingerea obiectivului final, acela de a propune măsuri aplicabile cu succes tuturor participanților din procesul educațional din România:
- reducerea decalajului digital dintre mediul urban și mediul rural, având în vedere că unitățile școlare din mediul rural dețin infrastructură precară și au acces redus la resurse educaționale online;
- predictibilitate și reglementare cu privire la educația elevilor din clasele terminale (cls. VIII și cls.XII) care sunt cei mai afectați de întreruperea cursurilor - necesitatea unui plan cu acțiuni concrete și termene ferme, implementabile cât mai curând;
- importanța dezvoltării unei strategii unitare de educație la distanță, un îndrumar pentru cadrele didactice în vederea planificării și derulării eficiente a activităților educaționale în mediul online;
- necesitatea pregătirii cadrelor didactice pentru a utiliza eficient instrumente și resurse disponibile online - având în vedere că sunt disponibile o serie de resurse online, cadrele didactice trebuie să dețină abilitățile necesare în vederea selectării și utilizării celor mai eficiente instrumente pentru scopul educațional propus;
- valorificarea cât mai bună a solidarității și congruenței de acțiune și reacție a profesioniștilor din domeniul TIC, pentru a coagula inițiative de educație alternativă, eficiente și durabile pe termen lung , pentru a combate cât mai repede implicațiile sincopelor educaționale generate de actuala stare de urgență.
Vă mulțumim și vă asigurăm de întreaga noastră implicare.
Cu deosebită considerație,
Organizații semnatare, membri fondatori CED:
Asociația Coder Dojo București
Asociația E-Civis
Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România
Asociația pentru educație STEM creativă (CRESTEM)
Asociația Techsoup
ECDL ROMANIA
Federația Fundațiile Comunitare din România
Fundația EOS - Educating for an Open Society
Fundația Progress